Silmälasien käyttäjät ja siten markkinat jakautuvat yhä selvemmin kahteen leiriin – enemmistö käyttää toki laseja pääasiassa nähdäkseen, mutta kasvava joukko ennen kaikkea tullakseen nähdyksi. Silmälasit ovat vuosi vuodelta tärkeämpi muotiasusteena. Toisaalta simppelimmälläkin kehyksellä varustettu silmälasienkäyttäjä saattaa ilmaista valinnallaan jotain itsestään ja arvoistaan.

Käytännöllisenä, jopa välttämättömänä tarvikkeena silmälasit voivat olla ulkomuodoltaan varsin vähäeleiset. Tosin huomiota herättämättömissäkin kehyksissä laadussa ja ajanmukaisuudessa on eroja, joiden tulkinnoissa osaa taitava ja ammattitaitoinen optinen myyjä avustaa.

Moderni kuluttaja liittää ostoksiinsa ja käyttötavaroihinsa merkityksiä ja tunteita, jotka eivät välttämättä liity vain omaan ulkomuotoon ilmaisuvälineenä, vaan joilla halutaan ilmaista arvoja tai mieltymyksiä. Silmälasikehyskin saattaa siis olla ulkoisesti huomiota herättämätön, mutta silti merkitä kantajalleen jotain suurta. Kehysvalinnalla voi ilmaista vaikkapa kestävän kehityksen ihanteita kiinnittämällä huomiota esimerkiksi kehyksen tuotantoprosessin ympäristöeettisyyteen tai siihen, jakautuuko kehyksen valmistuksesta syntyvä arvo tasavertaisesti arvoketjulle eri mantereille. Tarinat brändien takana tulevat yhä merkityksellisemmiksi postmodernille kuluttajalle.

Perinteisempää kulutukseen liittyvää itseilmaisua edustaa ulkomuodolla leikittely. Optometrian kärkitapahtumassa Pariisin SILMO-messuilla saattoi totisesti tutustua mitä näyttävämpiin tyyleihin, joista Näe-lehti koosti paketin tulevan kauden tärkeimmistä trendivirtauksista. Teksti perustuu osittain ranskalaisen trendianalyytikko Dominique Cuvillierin aineistoon, joka esiteltiin messuilla syyskuun lopulla.

Katso, miltä kehysmuoti näyttää – lue koko juttu veloituksetta Näe-lehdestä!